«РОЗВИТОК ПРИРОДНИХ ОБДАРУВАНЬ УЧНІВ,-
ПРІОРИТЕТ У ВИХОВНІЙ РОБОТІ»
Головне – помітити в кожній дитині її найсильнішу
сторону, знайти в ній ту золоту жилку, від якої починається розвиток її
індивідуальності, добитися того, щоб вона досягла видатних для свого віку
успіхів у цій справі, яка найбільш яскраво виявляє,розкриває її природні
задатки.
В.О. Сухомлинський
Яких же дітей
необхідно називати обдарованими і що таке обдарованість? Нині існує понад 100
(!) визначень обдарованості, при чому серед них немає жодного, яке цілком
влаштовувало б хоч якусь частину психологів і педагогів.
У найновішому словнику української мови зазначено що обдарованим (талановитим) є той, хто має великі здібності; дар
(талант) – це видатні природні здібності, хист, обдарування.
Ще одне визначення: обдарованість – своєрідне поєднання здібностей
(окремих психічних якостей, що обумовлюють можливості людини в тій чи іншій
діяльності), єдність, яку вони складають у своїй взаємодії; обдарованість
містить у собі здатність до узагальнення, інтелектуальну потенцію, високу
креативність та високий рівень мотивації.
Існують різні типи
обдарованості. Так, дуже дефіцитна і найменш вивчена лідерська або соціальна обдарованість. Така обдарованість характеризується
здатністю розуміти інших людей, будувати з ними конструктивні взаємини,
управляти ними. Ще один тип обдарованості – художня. Цей тип обдарованості , як правило, виявляється у високих
досягненнях у художній діяльності – музика, танці, живопис, скульптура, сцена. Психомоторна (спортивна) обдарованість виявляється дуже помітно,
але в контексті середньої загальноосвітньої школи не являє спеціального
інтересу. Учні зі спортивною обдарованістю часто не зовсім добре вчаться. Це
пов’язано насамперед із недостачею часу та належного бажання. Якщо в школярів,
що захоплюються спортом, створити відповідну мотивацію, тобто настій, то вони,
як правила, можуть чудово навчатися.
Пряме відношення до школи мають
таких три типи обдарованості : академічна, інтелектуальна і творча (креативна)
Академічна обдарованість являє собою яскраво виражену здатність
навчатися. Академічно обдаровані школярі – це завжди генії самого навчання, це
блискучі професіонали шкільної праці, чудові майстри швидкого, міцного та
якісного засвоєння.
Інтелектуальна обдарованість –це не тільки і навіть не стільки
здатність навчатися, скільки вміння думати, аналізувати, зіставляти факти,
тобто виконувати складну інтелектуальну роботу. Носії такої обдарованості –
розумники та розумниці. Вони іноді блискуче, іноді непогано, іноді чудово з одних
предметів і погано з інших – це залежить від їхнього ставлення до предмета й до
викладача.
Творча обдарованість
(креативна) –це те що,
виявляється в нестандартному баченні світу , в нешаблонному мисленні і в тому,
що суспільство оцінює над усе. У творчої обдарованості багато різних варіантів:
є учні, які виявляють неабиякі творчі можливості буквально в будь – якій
діяльності, за яку беруться, але бувають учні, в яких таке нестандартне бачення
виявляється досить яскраво лише в одній сфері.
Кожна обдарована
(талановита) дитина – індивідуальність і потребує особливого підходу.
Виявити талант мають
психологічні служби, а створити умови для виявлення суто педагогічне завдання.
Виявлення обдарованих
і талановитих дітей - це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе,
якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.
ОБДАРОВАНА ДИТИНА - це дитина, яка виділяється серед
своїх колег яскраво вираженими успіхами в досягненні результатів на якісно
вищому рівні, який перевершує певний умовний «середній рівень; при цьому важливо мати на увазі, що йдеться не про окремі,
випадкові успіхи.
Ми визначаємо обдаровану дитину як
таку дитину, що відрізняється від однолітків яркими видатними здібностями, або
вона має внутрішні передумови для високих досягнень, в тому або іншому виді
діяльності.
З метою
створення сприятливих умов для розвитку
інтелектуального потенціалу школи, пошуку, підтримки і стимулювання творчо
обдарованих дітей та молоді адміністрацією школи проведено аналіз підсумки
роботи з обдарованими дітьми.
Щороку
адміністрація школи, відповідно до
основних заходів програми, здійснює
цілий ряд заходів: поновлюється банк
обдарованих дітей, ведеться банк діагностичних методик виявлення обдарованих
дітей психологом школи.
З метою
виявлення обдарованих дітей, визначення
творчого потеніалу, сформованості загальних творчих здібностей учнів та
ставлення дітей щодо системи роботи вчителів,
підготовки до участі в олімпіадах
практичним психологом проводиться
психологічне діагностування обдарованих
дітей.
Немає коментарів:
Дописати коментар