Планування (моделювання) навчально-виховного процесу
Планування - це один з етапів управління процесом формування особистості та учнівськогоколективу. Це спільна діяльність класного керівника, дітей і дорослих у визначенні цілей,змісту, та способів організації виховного процесу і життєдіяльності класного колективу,організаторів і учасників намічених справ, термінів їх проведення.
Зміст плану повинен відповідати певним вимогам, а саме: зв'язок з життям;різносторонність виховної роботи; доцільність вибраних форм організації; конкретнісправи і раціональний розподіл їх за часом; опора на вихованців, сім'ю, громадськість.
У практиці зустрічаються різні види педагогічного планування: перспективне, оперативне,поточне. Структура плану будь-якого виду повинна включати такі розділи:
характеристика педагогічної ситуації (об'єм і глибина характеристики можуть бутирізними залежно від масштабу запланованого);
завдання навчання, виховання і розвитку (окремо для запланованої форми або етапуроботи);
зміст і основні форми навчальної та виховної роботи (діяльність педагога і вихованцівможе плануватися за видами діяльності, за тематичними періодами, за рівнем діяльностіколективу тощо);
очікувані результати і показники ефективності, критерії оцінки запланованої роботи.
Форми планів також можуть бути різними: план-графік, план-сітка, календарний,циклічний, конспект тощо. При будь-якому варіанті форма плану повинна відображати:конкретні види занять, доручень, колективні (загальні) справи вихованців; відповідальнихвиконавців й учасників запланованих справ, залучених для допомоги; конкретні справи;матеріально-технічне забезпечення педагогічного процесу; терміни і форми (процес)контролю, обліку, оцінка ефективності виконаної роботи.
Вибір форми плану повинен бути зрозумілим для всіх учасників (що робимо, з ким, коли, як).
У колективному плануванні життєдіяльності класу беруть участь не тільки класнийкерівник, і весь колектив учнів класу, а також батьки й друзі класного колективу.
Щоб досягти бажаних результатів необхідно використовувати технологію залучення учнів,батьків та всіх зацікавлених до спільної діяльності щодо складання плану.
Колективне планування - це творча та організаторська справа, коли кожен член колективубере участь у розкритті перспектив, у пошуку та виборі загальних справ на новий період,розробці конкретного плану таких справ. Воно включає в себе: загальний збір-старт;конкурс на кращу пропозицію до плану, на кращий проект справи; анкети пропозицій;розвідку справ; виготовлення газет -"блискавок" з пропозиціями до плану (для обговорення;аукціон ідей; скарбничку (фонд, "банк", "поштову скриньку")) ідей та пропозицій; журнал-естафету; дискусію, захист проектів плану тощо.
Будь-яка технологія складається з послідовно виконуваних дій. На даному етапі плануваннявиховної роботи у класі можуть бути здійснені наступні дії:
1) Попереднє планування життєдіяльності класного колективу на новий період з учнівськимта батьківським активом, під час якого важливо розширити коло розробників плану,захопити активістів із числа учнів та батьків перспективами справ, що відбудуться уновому році, і заручитися їхньою підтримкою. Можливий такий варіант обговорення згрупою активістів пропозицій у план роботи і порядок дій щодо залучення усіх учнів таїхніх батьків у процес планування:
а) осмислення та виділення найбільш актуальних проблем життєдіяльності класу;
б) визначення цілей і завдань;
в) обговорення загальних ідей (задумів) майбутньої життєдіяльності;
г) визначення основних справ наступного навчального року;
д) пошук відповідей на питання про терміни та порядок дій учасників колективногопланування;
є) призначення відповідальних за проведення заходів з колективного планування.
2) Організація педагогічного супроводу колективного планування, яка створює умови дляйого успішного здійснення. Для цього необхідно зробити наступне:
а) попередньо домовитися з консультантами класу про час, місце та зміст консультації;
б) організувати своєчасне інформування і взаємодію організаторів та учасників планування;
в) допомогти ведучим у підготовці до збору-старту і проведенні захисту ідей тапропозицій у план роботи;
г) провести інструктаж керівників мікрогруп про хід, терміни та передбачені результатиколективного планування, прийоми і засоби організації роботи мікрогруп (як діяти, щобдосягти найкращого результату);
д) надати допомогу відповідальним за окремі напрями у роботі з планування.
3) Здійснення класним колективом перспективного планування життєдіяльності у класі,яке доцільно розділити на кілька періодів:
I період - збір-старт колективного планування;
II період - консультації зі знавцями;
III період - розвідка справ;
IV період - захист ідей та пропозицій у річному плані;
V період - складання плану життєдіяльності класу;
VI період - обговорення підсумків колективного планування.
4) Проектування спільно з батьками та друзями класу дій щодо педагогічного забезпеченняреалізації плану життєдіяльності класу, що передбачає:
а) визначення у батьківському активі класу кураторів основних напрямів спільноїдіяльності;
б) призначення з числа дорослих відповідальних за надання допомоги учням у підготовці тапроведенні окремих справ і заходів;
в) моделювання інформаційно-методичної підтримки організації виховного процесу тажиттєдіяльності у класі;
г) планування фінансового і матеріально-технічного забезпечення діяльності класноїгромади;
д) проектування дій з надання допомоги учнівському колективу у розширенні та укріпленнівнутрішніх і зовнішніх соціальних зв'язків і відносин.
Реалізація плану (організація діяльності) та оцінювання роботи
Досвід роботи кращих педагогів доводить ефективність такої організації спільноїдіяльності дорослих і дітей, за якої члени колективу беруть участь у плануванні й аналізі,діяльність має характер колективної творчості, є корисною для всіх учасників, приноситьїм радість.
Управлінський цикл логічно завершується аналізом, оцінюванням, обліком результатів. Цістадії є кроком до початку наступного етапу планування, тобто діагностуванням новоїситуації.
Немає коментарів:
Дописати коментар