Батьки
віддають дитину до школи з надією, що вона потрапить до рук розумного, гуманного
вчителя, який забезпечить їй хороше виховання. Та лише за умов спільної,
узгодженої діяльності вчителів і батьків можна говорити про успіх виховної
роботи.
Оскільки
переважна більшість батьків не має належної психолого-педагогічної підготовки й
позбавлена громадянської відповідальності за достойне виховання своїх дітей,
класний керівник має виступити, з одного боку, сполучною ланкою між школою та
сім'єю, а з іншого, — організатором
підвищення педагогічної культури кожного батька й матері.
У роботі
з батьками вчителеві слід використовувати різноманітні форми педагогічної
взаємодії. Це можуть бути індивідуальні, групові
та колективні форми роботи.
Досить
ефективною формою забезпечення оптимальних умов співдружності сім'ї та школи є
відвідування сім'ї школяра. Учитель під
час відвідування має змогу ознайомитися із соціально-економічними умовами
виховання дитини, зрозуміти психолого-педагогічний клімат у сімейному
колективі, дати поради батькам щодо забезпечення сприятливих умов для
навчальної діяльності учня, інформувати батьків про успішність і поведінку
вихованця в школі тощо.
Вдаючись
до цієї форми роботи з батьками, потрібно дотримуватися таких вимог:
• відвідування сім'ї має
бути плановим (упродовж навчального року класний керівник повинен побувати в
кожній сім'ї не менше ніж два рази);
• відвідувати сім'ї всіх
учнів, а не лише тих, які мають труднощі в навчанні та поведінці;
• щоразу визначати мету
й зміст бесіди з батьками з урахуванням індивідуальних особливостей конкретної
дитини;
• завчасно попереджувати
й узгоджувати з батьками (через учня) день і час візиту до сім'ї;
• інформувати батьків
про навчально-виховну діяльність їхньої дитини, у першу чергу слід розповідати
їм про позитивний бік навчання, поведінки й лише потім із тактовно говорити про
труднощі, які виникають у навчанні, спілкуванні з товаришами, учителями, вести
розмову про спільні дії в наданні допомоги для подолання цих труднощів.
Класний керівник періодично може запрошувати батьків до школи для:
• інформування їх про
успіхи школяра в навчанні та хорошу поведінку, приносячи цим радість батькам;
• ознайомлення з умовами
навчання;
• знайомства з
учителями, які працюють у певному класі;
• з'ясування можливих
причин, які ведуть до появи певних труднощів у діяльності дитини безпосередньо
в школі;
• ухвалення спільних
рішень щодо дій учителів і батьків, спрямованих на утвердження позитивних
проявів у розвитку й діяльності учня;
• надання допомоги в
подоланні труднощів.
Запрошення
батька чи матері має здійснюватися планово й не повинно кожного разу
обумовлюватися негативною поведінкою дитини й виступати переважним чинником у
спілкуванні вчителів, класних керівників із батьками.
Важливо
дотримуватися певної форми запрошення.
Найзручніше це робити за допомогою листа, адресованого матері й батькові із
зазначенням дати, часу та місця зустрічі, а також кола питань, які мають стати
предметом обговорення. Такий лист-запрошення вчитель передає батькам через їхню
дитину.
Для
спілкування безпосередньо в школі потрібно обирати вільний час для батьків і
класного керівника, щоб не проводити бесіду поспіхом. Аби розмова була
довірливою, її варто проводити за відсутності сторонніх осіб і самої дитини.
Навіть місце проведення має позитивно впливати на зміст і результати
спілкування. Це може бути окрема кімната зі зручними меблями, класна кімната,
у якій навчається учень, але ні в якому разі не коридор, вестибюль,
учительська, інші місця, де
можуть бути сторонні спостерігачі та подразники.
Інколи
обставини складаються так, що класний керівник не може зустрітися з батьками вдома
або запросити їх до школи, тому доводиться вдаватися до листування. Причиною
для написання листа не повинна бути погана поведінка вихованця чи якась
випадковість — тут теж має бути певна система.
Учитель-класовод
періодично надсилає батькам листи, у яких розповідає про успіхи школяра в навчанні,
старанність, дбайливість і відповідальність за певні доручення. Можна повідомити
також про певні труднощі, які виникають у їхньої дитини, виявити бажання
зустрітися, щоб допомогти школяреві. Важливо висловлювати щиру подяку за
хороше виховання дочки чи сина. Лист потрібно передавати батькам через дитину,
попередньо ознайомивши школяра з його змістом.
Така
переписка позитивно впливає на налагодження гарних взаємин класного керівника
з батьками, піднесення авторитету як батьків, так і вчителів, а також інших
учнів у класі. Діти чекають таких листів і просять учителя писати їхнім батькам.
Вимальовуються певні перспективні лінії, які стимулюють позитивну діяльність
школярів і сприяють появі довіри й поваги між класним керівником і сім'ями
вихованців.
Класний керівник має
наполегливо й систематично працювати над
підвищенням педагогічної культури батьків.
Із цією метою доречно використовувати лекції та бесіди з актуальних
питань розвитку й виховання дітей у сім'ї, які можуть органічно вплітатися в
структуру батьківських зборів.
Важливі форми роботи з батьками, спрямовані на підвищення
їхньої психолого-педагогічної культури:
• консультації;
• вечори запитань і
відповідей;
• читацькі конференції;
• педагогічні читання.
Кожна з
цих форм вимагає ретельної підготовки із залученням
учителів -
предметників, лікарів, шкільних психологів, соціальних педагогів і
безпосередньо батьків. Учитель-куратор може планувати два-три такі заходи на
рік, але в кожному разі батьки повинні відчувати, що це для них — важлива школа
проникнення у світ дитини як передумова успіху сімейного виховання.
Успіхи вчителів у роботі з батьками учнів
багато в чому залежать від умінь організовувати й проводити батьківські збори,
надавати їм педагогічної доцільності.
В
організації та проведенні класних батьківських зборів необхідно уникати
суттєвих помилок, які, на жаль, ще мають місце в практичній діяльності деяких
класних керівників.
Типові
помилки класних керівників:
• запрошення батьків на
збори шляхом обов'язкових записів в учнівських щоденниках;
• призначення зборів у
незручний для батьків час;
• перетворення зборів на
своєрідне «судилище» окремих батьків;
• висвітлення негативних
сторін поведінки окремих учнів;
• відсутність системи
педагогічної просвіти батьків тощо.
Батьківські збори мають відповідати таким педагогічним вимогам:
• сприяти формуванню
згуртованого батьківського колективу;
• виховувати
соціально-правову відповідальність батьків за виховання дітей;
• забезпечувати
наступність у розв'язанні виховних завдань;
• забезпечувати
оптимальні умови для оволодіння батьками психолого-педагогічними знаннями в
галузі сімейного виховання;
• сприяти забезпеченню
єдності виховних впливів школи та сім'ї на вихованців;
• забезпечувати
формування узгодженої колективної думки, яка позитивно впливала би на процес
виховання;
• створювати позитивний
емоційний і соціальний клімат для утвердження національної гідності батьків та
національного виховання;
• сприяти підвищенню
авторитету вчителів школи й батьків;
• показувати батькам
успіхи їхніх дітей у навчанні та вихованні як результат діяльності
вчителів-вихователів.
Для
формування та функціонування колективу батьків класу, підвищення дієвості
батьківських зборів необхідно створювати органи самоврядування. Таким органом
є батьківський комітет. Він обирається в складі 3—5 осіб на загальних
зборах батьків класу.
Члени
батьківського комітету обирають голову. Завдання органу — сприяти роботі
педагогічного колективу школи у
вихованні та навчанні школярів, допомагати класному керівникові створювати сприятливі
економічні умови для проведення навчально-виховної роботи.
Кожен
член батьківського комітету повинен мати визнаний авторитет серед батьків,
володіти організаторськими здібностями, бути хорошим вихователем своїх дітей,
добрим сім'янином. Члени комітету мають відчувати відповідальність перед
громадою за виховання дітей і дорослих, уміти зберігати відомості про
особливості стану справ в окремих сім'ях, не робити їх предметом пересудів.
Батьківський
комітет за умов розумного педагогічного впливу з боку класного керівника може
стати надійним помічником в організації та проведенні класних батьківських
зборів.
Батьківські
збори проводяться 5—6 разів упродовж навчального року. їх проведенню має
передувати копітка робота класного керівника.
Особливу
увагу варто приділити підготовці та проведенню перших
зборів батьків, з якими класний керівник іще мало знайомий. Для
цього потрібно:
• детально познайомитися
з учнями класу (демографічні дані, стан здоров'я, успішність у попередніх
класах, особливості соціально-психологічного розвитку);
• відвідати учнів удома
для знайомства з їхніми батьками;
• у бесідах із колегами,
які працювали з учнями в попередніх класах, з'ясувати деякі аспекти взаємин
батьків із педагогічним колективом.
До батьківських зборів мають
готуватися й учні. Організовано та зацікавлено проходять збори, на яких батьки можуть бачити
результати діяльності вихованців (щоденники, зошити, твори, вишивки, вироби з
дерева чи металу, малюнки, кулінарні вироби тощо).
Важливо
погодити з батьками час проведення зборів з урахуванням зайнятості їх на виробництві.
Доцільно на весь навчальний рік визначити постійний день (наприклад, остання
п'ятниця чи субота місяця) і час проведення зборів. Це дає змогу батькам планувати
певним чином свою діяльність.
Суттєвим
моментом у підготовці батьківських зборів є форма
запрошення. Не виправдовує
себе практика примусового виклику батьків на збори шляхом запису в учнівських
щоденниках, через усні нагадування тощо. Уже через форму запрошення необхідно
надавати зборам особливої важливості, підкреслювати повагу до батьків як до
своїх союзників у розв'язанні найважливіших питань у житті дитини. У запрошенні
потрібно висвітлити питання, які будуть розглядатися на зборах.
Було б добре мати спеціальні
друкарські бланки запрошень, але коли таких немає, то учні під керівництвом
класного керівника готують ці запрошення, виявляючи при цьому належну
старанність та певні вміння в художньому оформленні.
Можливий варіант запрошення
Шановні ______________і
___________ !
Батьківський комітет, педагогічний колектив ____ класу запрошують Вас на батьківські збори, які відбудуться «___» ________ 20___ р. о ____ у класній кімнаті.
Порядок денний
1.
Підсумки навчально-виховної роботи учнів _ класу за
третю чверть. (Доповідає вчитель початкових класів.)
2.
Лекція «Індивідуальні особливості фізичного й
психічного розвитку дітей, урахування їх у виховній роботі в сім'ї». (Практичний психолог.)
3.
Огляд виставки вишивок, аплікацій, малюнків учнів
класу.
Чекаємо Вас із радістю!
Батьківський комітет. Класний керівник.
На зборах
підбиваються підсумки навчально-виховної роботи за певний період, визначаються
завдання на новий. Діяльність класного керівника повинна бути спрямована на
те, щоб підтримувати інтерес батька й матері до спільної роботи з вихованцем,
але на тлі цієї спільної роботи важливо зуміти показати позитивну діяльність
кожного учня, поступові успіхи в його соціально-психологічному розвитку. Навіть
у слабкого, дещо занедбаного вихованця важливо зуміти відшукати позитивний
аспект і показати його батькам. Потрібно виходити з позиції, що не в кожної
дитини є потенціальні можливості на значні успіхи в розумовій діяльності
(навчанні), але кожна особистість може досягти вершин у моральній
досконалості. Цим класний керівник стимулює позитивну виховну діяльність
безпосередньо батьків і через них заохочує дітей до самовдосконалення.
Недоречно
на зборах порушувати негативні аспекти діяльності окремих учнів, дорікати
батькам за прогалини й недоліки їхніх дітей у навчанні та поведінці. Така
тенденційна дія класного керівника ставить окремих батьків у незручне
становище, призводить до того, що батьки учнів, які мають прогалини в
навчанні, недоліки в поведінці, перестають відвідувати збори, а педагоги
втрачають своїх спільників у вихованні школярів.
Але
батьки повинні знати про успіхи своїх дітей. Для цього можна напередодні зборів підготувати таблицю, що відображає успіхи в
навчанні кожного учня з усіх предметів.
Проте при цьому «за кадром» залишається важливіший
аспект діяльності школярів — рівень їхньої вихованості. Окрім того, не для
кожної матері чи батька приємно усвідомлювати, що неуспіхи в навчанні,
недоліки в поведінці їхньої дитини стають відомими всім батькам, тому зручніше
пропонувати так звану «закриту» інформацію про навчально-виховну діяльність
їхніх дітей. Із цією метою вчитель завчасно готує індивідуальні інформаційні бюлетені, у яких батьки можуть ознайомитися з інформацією
про успіхи дитини, труднощі, на які вона наштовхується в шкільному житті. Такі
бюлетені педагог кладе перед батьком чи матір'ю на початку батьківських зборів.
До наступних зборів на цьому самому аркуші фіксується наступна частина
інформації.
Зразок інформаційного бюлетня
« » 20 р.
Шановні і !
Протягом останнього місяця Ваш
син
має такі оцінки з дисциплін:
•
математика — 9, 9, 6, 9, 9, 12;
•
українська мова — 12, 9, 9, 6, 6, 9, 9;
•
українська література — 9, 12, 12, 12, 6;
•
російська мова — 9, 6, 6, 9, 9;
•
російська література — 9, 9, 9;
•
географія — 12, 12, 9,9;
•
історія — 12, 12, 12, 6, 9;
•
трудове навчання — 12, 12, 12;
•
фізичне виховання — 9, 12, 9, 9.
Ваш син дисциплінований, старанний, його люблять і
поважають однокласники, він виявляє особливий інтерес до уроків праці, завжди
допомагає в господарських справах товаришам, класному керівникові. Дякуємо Вам
за хороше виховання! Та все ж
___________ не завжди охайно вдягнений, допускає неохайність у зошитах і щоденнику. Допоможіть йому в
подоланні цієї проблеми.
У межах
зборів цікавою формою, що сприяє підвищенню педагогічної культури батьків, є
їх залучення до розв 'язання педагогічних
ситуативних завдань а питань сімейного виховання. Вони допомагають заохочувати батьків до цікавих
розмірковувань, висловлювати нестандартні судження. За допомогою вчителя можна
визначити оптимальний шлях розв'язання проблеми. Класний керівник добирає
педагогічні ситуації залежно від гостроти педагогічних проблем, які виникають у
конкретних сім'ях.
Наприкінці
зборів батьків запрошують оглянути виставку
учнівських робіт. У ролі екскурсоводів мають виступати учні.
Батьки з цікавістю сприймають творчі звіти своїх дітей (декламації, пісні,
танці тощо). Своєрідним звітом можуть бути також колективні творчі справи.
Основним обов'язком класного
керівника є вивчення учнів і координація на цій основі спільної
діяльності. Процес вивчення учнів має відбуватися з дотриманням певних правил,
а саме:
• вивчення потрібно
спрямовувати на виявлення особливостей фізичного, психічного й соціального
розвитку конкретного вихованця;
• дослідження процесів
розвитку школярів має тривати впродовж усіх років навчання;
• виявляти потрібно не
лише наявний рівень розвитку конкретної особистості, але й прогнозувати його з
урахуванням «зони найближчого розвитку»;
вивчення
особистостей школярів і класних колективів потрібно спрямовувати на розв'язання
конкретних педагогічних завдань;
• вихователь у процесі
вивчення учнів має бути сповнений педагогічного оптимізму щодо їхнього розвитку
та соціально-психологічного зростання;
• вивчення учнів має
охоплювати всі аспекти їхнього фізичного, психічного й соціального розвитку;
• застосування методів
та методик вивчення учнів і шкільних колективів має відповідати віковим
можливостям дітей;
• дослідження
соціально-психічного розвитку варто здійснювати в природних умовах навчально-виховного
процесу;
• дослідженням мають
бути охоплені всі учні, таке вивчення повинно стати систематичним;
• вивчення учнів має
поєднуватися з виховним впливом на них;
• вивчаючи учнів, слід
акцентувати увагу на позитивних, а не негативних рисах характеру та поведінки.
Методи вивчення учнів та учнівських колективів поділяють залежно від:
• характеру участі
школярів у них:
• пасивні
(спостереження, кількісний і якісний аналіз результатів діяльності);
• активні (анкетування,
тестування, соціометричні вимірювання, проективні);
• часу проведення:
• одномоментні
(анкетування, тестування тощо);
• тривалі
(цілеспрямоване спостереження, біографічний метод тощо);
• місця проведення:
• шкільні (класні та
позакласні);
• лабораторні;
• їх сутності:
• неекспериментальні
(спостереження, анкетування, бесіди, аналіз продуктів діяльності);
• діагностичні (тести,
ранжування);
• експериментальні
(природні та лабораторні експерименти);
• формувальні.
Систематизація результатів вивчення особистості учня
Процес
вивчення особистості учня є складним і відповідальним. Його результати мають
бути основою при плануванні та проведенні виховної роботи з дитиною, а також
її координації з учителями, батьками та іншими вихователями. Із цією метою
класний керівник мусить ретельно й систематично фіксувати результати вивчення
особистості учня та класних колективів. Це — своєрідний банк відомостей про
рівень і особливості фізичного, психічного та соціального розвитку кожної
дитини. До нього повинні мати доступ усі, хто займається навчально-виховною
роботою з конкретними учнями. Фіксування результатів вивчення учнів можна
здійснювати двома способами:
• у загальному зошиті на
кожного учня відводиться кілька сторінок і періодично фіксуються дані про його
психічний і соціальний розвиток;
• використовуючи картку
потенційного розвитку учня, яка дає змогу дотримуватися вимог програми,
спостерігати за динамікою розвитку особистості.
У практичній діяльності
вивчення учнів здійснюється за орієнтовними програмами.
Програма вивчення й структура характеристики учня
1. Демографічні
відомості:
• прізвище, ім'я та по
батькові;
• день, місяць, рік
народження;
• прізвище, ім'я, по
батькові матері та батька, їхні професії, місце роботи, займана посада;
• домашня адреса,
телефон.
• Умови розвитку та
виховання в сім'ї:
• склад сім'ї;
• матеріально-побутові
умови;
• вплив батьків на
виховання дитини;
• їхня
психолого-педагогічна культура, ставлення до школи.
• Рівень фізичного
розвитку:
• стан здоров'я;
• володіння
санітарно-гігієнічними навичками;
• спортивні інтереси,
потреби.
• Моральні якості:
• загальний рівень
морального розвитку;
• знання
морально-етичних норм і правил;
• рівень сформованості
вмінь і навичок моральної поведінки, співвідношення їх із загальнолюдськими й
національними морально-духовними цінностями;
• соціально-моральний
статус у колективі;
• рівень та особливості
спілкування з молодшими дітьми, ровесниками й старшими;
• рівень сформованості
почуттів патріотизму та національної гідності;
• рівень правової й
екологічної культури;
• здатність до
самооцінки;
• особливості вияву
дисциплінованості, відповідальності, совісті, соціальної зрілості й
активності, милосердя, гуманізму.
• Розумовий розвиток:
• загальний розумовий
розвиток;
• рівень інтелекту;
• потенціальні розумові
можливості;
• інтереси, схильності;
• ставлення до
навчальної діяльності;
• сформованість мотивів
навчання;
• рівень володіння методами
й прийомами самостійної пізнавальної діяльності;
• успішність,
відповідність її розумовим можливостям.
• Трудове виховання:
• ставлення до праці, її
різних видів, мотиви трудової діяльності;
• наявність умінь і
навичок у різних видах праці;
• соціальні інтереси
щодо праці;
• загальна культура
різних видів праці (фізичної, розумової");
• інтереси та схильності
до певних видів професійної діяльності;
• рівень і стійкість
професійної орієнтації.
• Естетична вихованість:
• сформованість
естетичних почуттів і вмінь;
• інтереси та схильності
в різних видах мистецтва;
• здатність творити
прекрасне в повсякденній діяльності.
• Психічний розвиток:
• потреби й рівень
сформованості уваги, культури мовлення, відчуттів, сприймання, пам'яті,
мислення, уваги, почуттів, волі;
• особливості характеру;
• здібності;
• темперамент.
• Біологічні та
соціальні чинники:
• особливості впливу на
розвиток особистості учня;
• особливі випадки
впливу на вихованця, наслідки.
•
Загальні психолого-педагогічні висновки:
• позитивні риси
особистості з погляду на всебічний гармонійний її розвиток;
• недоліки й складнощі в
соціально-психологічному становленні вихованця, їх причини та засоби
подолання;
• рекомендації щодо
індивідуального підходу й виховних заходів впливу.
І на останок
підсумуємо почуте за допомогою схеми.
Немає коментарів:
Дописати коментар