понеділок, 1 лютого 2016 р.

Батьки віддають дитину до школи з надією, що вона потрапить до рук розумного, гуман­ного вчителя, який забезпечить їй хороше виховання. Та лише за умов спільної, узгодженої ді­яльності вчителів і батьків можна говорити про успіх виховної роботи.
Оскільки переважна більшість батьків не має належної психолого-педагогічної підготовки й по­збавлена громадянської відповідальності за достойне виховання своїх дітей, класний керівник має висту­пити, з одного боку, сполучною ланкою між школою та сім'єю, а з іншого, організатором підвищення педагогічної культури кожного батька й матері.
У роботі з батьками вчителеві слід використову­вати різноманітні форми педагогічної взаємодії. Це можуть бути індивідуальні, групові та колективні форми роботи.
Досить ефективною формою забезпечення опти­мальних умов співдружності сім'ї та школи є відві­дування сім'ї школяра. Учитель під час відвідування має змогу ознайомитися із соціально-економічними умовами виховання дитини, зрозуміти психолого-педагогічний клімат у сімейному колективі, дати поради батькам щодо забезпечення сприятливих умов для навчальної діяльності учня, інформувати батьків про успішність і поведінку вихованця в школі тощо.
Вдаючись до цієї форми роботи з батьками, по­трібно дотримуватися таких вимог:
  відвідування сім'ї має бути плановим (упродовж навчального року класний керівник повинен побувати в кожній сім'ї не менше ніж два рази);
  відвідувати сім'ї всіх учнів, а не лише тих, які мають труднощі в навчанні та поведінці;
  щоразу визначати мету й зміст бесіди з батьками з урахуванням індивідуальних особливостей конкрет­ної дитини;
  завчасно попереджувати й узгоджувати з батька­ми (через учня) день і час візиту до сім'ї;
  інформувати батьків про навчально-виховну діяльність їхньої дитини, у першу чергу слід розпо­відати їм про позитивний бік навчання, поведінки й лише потім із тактовно говорити про труднощі, які виникають у навчанні, спілкуванні з товаришами, учителями, вести розмову про спільні дії в наданні допомоги для подолання цих труднощів.
Класний керівник періодично може за­прошувати батьків до школи для:
  інформування їх про успіхи школяра в навчанні та хорошу поведінку, приносячи цим радість бать­кам;
  ознайомлення з умовами навчання;
  знайомства з учителями, які працюють у пев­ному класі;
  з'ясування можливих причин, які ведуть до появи певних труднощів у діяльності дитини безпо­середньо в школі;
  ухвалення спільних рішень щодо дій учителів і батьків, спрямованих на утвердження позитивних проявів у розвитку й діяльності учня;
  надання допомоги в подоланні труднощів.
Запрошення батька чи матері має здійснюватися планово й не повинно кожного разу обумовлюватися негативною поведінкою дитини й виступати пере­важним чинником у спілкуванні вчителів, класних керівників із батьками.
Важливо дотримуватися певної форми запро­шення. Найзручніше це робити за допомогою листа, адресованого матері й батькові із зазначенням дати, часу та місця зустрічі, а також кола питань, які мають стати предметом обговорення. Такий лист-запрошення вчитель передає батькам через їхню дитину.
Для спілкування безпосередньо в школі потрібно обирати вільний час для батьків і класного керівника, щоб не проводити бесіду поспіхом. Аби розмова була довірливою, її варто проводити за відсутності сторонніх осіб і самої дитини. Навіть місце прове­дення має позитивно впливати на зміст і результати спілкування. Це може бути окрема кімната зі зруч­ними меблями, класна кімната, у якій навчається учень, але ні в якому разі не коридор, вестибюль,
учительська, інші місця, де можуть бути сторонні спостерігачі та подразники.
Інколи обставини складаються так, що класний  керівник не може зустрітися з батьками вдома або запросити їх до школи, тому доводиться вдаватися до листування. Причиною для написання листа не повинна бути погана поведінка вихованця чи якась випадковість — тут теж має бути певна система.
Учитель-класовод періодично надсилає батькам листи, у яких розповідає про успіхи школяра в на­вчанні, старанність, дбайливість і відповідальність за певні доручення. Можна повідомити також про певні труднощі, які виникають у їхньої дитини, виявити бажання зустрітися, щоб допомогти школяреві. Важ­ливо висловлювати щиру подяку за хороше виховання дочки чи сина. Лист потрібно передавати батькам через дитину, попередньо ознайомивши школяра з його змістом.
Така переписка позитивно впливає на налагоджен­ня гарних взаємин класного керівника з батьками, під­несення авторитету як батьків, так і вчителів, а також інших учнів у класі. Діти чекають таких листів і про­сять учителя писати їхнім батькам. Вимальовуються певні перспективні лінії, які стимулюють позитивну діяльність школярів і сприяють появі довіри й поваги між класним керівником і сім'ями вихованців.
Класний керівник має наполегливо й систематично працювати над підвищенням педагогічної культу­ри батьків. Із цією метою доречно використовувати лекції та бесіди з актуальних питань розвитку й ви­ховання дітей у сім'ї, які можуть органічно вплітатися в структуру батьківських зборів.
Важливі форми роботи з батьками, спрямовані на підвищення їхньої психолого-педагогічної куль­тури:
     консультації;
    вечори запитань і відповідей;
    читацькі конференції;
     педагогічні читання.
Кожна з цих форм вимагає ретельної підготовки із залученням
учителів - предметників, лікарів, шкільних психологів, соціальних педагогів і безпосередньо батьків. Учитель-куратор може планувати два-три такі заходи на рік, але в кожному разі батьки повинні відчувати, що це для них — важлива школа проник­нення у світ дитини як передумова успіху сімейного виховання.
Успіхи вчителів у роботі з батьками учнів багато в чому залежать від умінь організовувати й проводити батьківські збори, надавати їм педагогічної доцільності.
В організації та проведенні класних батьківських зборів необхідно уникати суттєвих помилок, які, на жаль, ще мають місце в практичній діяльності деяких класних керівників.
Типові помилки класних керівників:
  запрошення батьків на збори шляхом обов'язкових записів в учнівських щоденниках;
  призначення зборів у незручний для батьків час;
  перетворення зборів на своєрідне «судилище» окремих батьків;
  висвітлення негативних сторін поведінки окре­мих учнів;
  відсутність системи педагогічної просвіти батьків тощо.
Батьківські збори мають відповідати таким педагогічним вимогам:
  сприяти формуванню згуртованого батьківського колективу;
  виховувати соціально-правову відповідальність батьків за виховання дітей;
  забезпечувати наступність у розв'язанні ви­ховних завдань;
  забезпечувати оптимальні умови для оволодіння батьками психолого-педагогічними знаннями в галузі сімейного виховання;
  сприяти забезпеченню єдності виховних впливів школи та сім'ї на вихованців;
  забезпечувати формування узгодженої колек­тивної думки, яка позитивно впливала би на процес виховання;
  створювати позитивний емоційний і соціальний клімат для утвердження національної гідності батьків та національного виховання;
  сприяти підвищенню авторитету вчителів школи й батьків;
  показувати батькам успіхи їхніх дітей у навчанні та вихованні як результат діяльності вчителів-вихователів.
Для формування та функціонування колективу батьків класу, підвищення дієвості батьківських зборів необхідно створювати органи самовряду­вання. Таким органом є батьківський комітет. Він обирається в складі 3—5 осіб на загальних зборах батьків класу.
Члени батьківського комітету обирають голову. Завдання органу — сприяти роботі педагогічного колективу школи у вихованні та навчанні школярів, допомагати класному керівникові створювати спри­ятливі економічні умови для проведення навчально-виховної роботи.
Кожен член батьківського комітету повинен мати визнаний авторитет серед батьків, володіти організа­торськими здібностями, бути хорошим вихователем своїх дітей, добрим сім'янином. Члени комітету мають відчувати відповідальність перед громадою за виховання дітей і дорослих, уміти зберігати відо­мості про особливості стану справ в окремих сім'ях, не робити їх предметом пересудів.
Батьківський комітет за умов розумного педаго­гічного впливу з боку класного керівника може стати надійним помічником в організації та проведенні класних батьківських зборів.
Батьківські збори проводяться 5—6 разів упро­довж навчального року. їх проведенню має передувати копітка робота класного керівника.
Особливу увагу варто приділити підготовці та проведенню перших зборів батьків, з якими класний керівник іще мало знайомий. Для цього потрібно:
      детально познайомитися з учнями класу (демо­графічні дані, стан здоров'я, успішність у попередніх класах, особливості соціально-психологічного роз­витку);
      відвідати учнів удома для знайомства з їхніми батьками;
      у бесідах із колегами, які працювали з учнями в попередніх класах, з'ясувати деякі аспекти взаємин батьків із педагогічним колективом.
До батьківських зборів мають готуватися й учні. Організовано та зацікавлено проходять збори, на яких батьки можуть бачити результати діяльності вихо­ванців (щоденники, зошити, твори, вишивки, вироби з дерева чи металу, малюнки, кулінарні вироби тощо).
Важливо погодити з батьками час проведення зборів з урахуванням зайнятості їх на виробництві. Доцільно на весь навчальний рік визначити постійний день (наприклад, остання п'ятниця чи субота місяця) і час проведення зборів. Це дає змогу батькам плану­вати певним чином свою діяльність.
Суттєвим моментом у підготовці батьківських зборів є форма запрошення. Не виправдовує себе практика примусового виклику батьків на збори шляхом запису в учнівських щоденниках, через усні нагадування тощо. Уже через форму запрошення необхідно надавати зборам особливої важливості, під­креслювати повагу до батьків як до своїх союзників у розв'язанні найважливіших питань у житті дитини. У запрошенні потрібно висвітлити питання, які бу­дуть розглядатися на зборах.
Було б добре мати спеціальні друкарські бланки запрошень, але коли таких немає, то учні під керів­ництвом класного керівника готують ці запрошення, виявляючи при цьому належну старанність та певні вміння в художньому оформленні.
Можливий варіант запрошення
Шановні ______________і ___________ !
Батьківський комітет, педагогічний колектив ____ класу запрошують Вас на батьківські збори, які відбудуться «___» ________      20___         р.   о ____ у класній кімнаті.
Порядок денний
1.     Підсумки навчально-виховної роботи учнів _ класу за третю чверть. (Доповідає вчитель початкових класів.)
2.     Лекція «Індивідуальні особливості фізичного й психічного розвитку дітей, урахування їх у виховній роботі в сім'ї».  (Практичний психолог.)
3.     Огляд виставки вишивок, аплікацій, малюнків учнів класу.
Чекаємо Вас із радістю!
Батьківський комітет.  Класний керівник.
На зборах підбиваються підсумки навчально-виховної роботи за певний період, визначаються завдан­ня на новий. Діяльність класного керівника повинна бути спрямована на те, щоб підтримувати інтерес батька й матері до спільної роботи з вихованцем, але на тлі цієї спільної роботи важливо зуміти показати позитивну діяльність кожного учня, поступові успіхи в його соціально-психологічному розвитку. Навіть у слабкого, дещо занедбаного вихованця важливо зуміти відшукати позитивний аспект і показати його батькам. Потрібно виходити з позиції, що не в кожної дитини є потенціальні можливості на значні успіхи в розумовій діяльності (навчанні), але кожна особис­тість може досягти вершин у моральній досконалості. Цим класний керівник стимулює позитивну виховну діяльність безпосередньо батьків і через них заохочує дітей до самовдосконалення.
Недоречно на зборах порушувати негативні аспекти діяльності окремих учнів, дорікати батькам за прогалини й недоліки їхніх дітей у навчанні та поведінці. Така тенденційна дія класного керівника ставить окремих батьків у незручне становище, при­зводить до того, що батьки учнів, які мають прогалини в навчанні, недоліки в поведінці, перестають відві­дувати збори, а педагоги втрачають своїх спільників у вихованні школярів.
Але батьки повинні знати про успіхи своїх ді­тей. Для цього можна напередодні зборів підготувати таблицю, що відображає успіхи в навчанні кожного учня з усіх предметів.
Проте при цьому «за кадром» залишається важ­ливіший аспект діяльності школярів — рівень їхньої вихованості. Окрім того, не для кожної матері чи бать­ка приємно усвідомлювати, що неуспіхи в навчанні, недоліки в поведінці їхньої дитини стають відомими всім батькам, тому зручніше пропонувати так звану «закриту» інформацію про навчально-виховну ді­яльність їхніх дітей. Із цією метою вчитель завчасно готує індивідуальні інформаційні бюлетені, у яких батьки можуть ознайомитися з інформацією про успіхи дитини, труднощі, на які вона наштовхується в шкільному житті. Такі бюлетені педагог кладе перед батьком чи матір'ю на початку батьківських зборів. До наступних зборів на цьому самому аркуші фіксується наступна частина інформації.
                                       Зразок інформаційного бюлетня
«  »               20  р.
Шановні                  і               !
Протягом останнього місяця Ваш син
має такі оцінки з дисциплін:
    математика — 9, 9, 6, 9, 9, 12;
    українська мова — 12, 9, 9, 6, 6, 9, 9;
    українська література — 9, 12, 12, 12, 6;
    російська мова — 9, 6, 6, 9, 9;
    російська література — 9, 9, 9;
    географія — 12, 12, 9,9;
    історія — 12, 12, 12, 6, 9;
    трудове навчання — 12, 12, 12;
    фізичне виховання — 9, 12, 9, 9.
Ваш син дисциплінований, старанний, його люблять і поважають однокласники, він виявляє особливий інтерес до уроків праці, завжди допомагає в господарських справах товаришам, класному керів­никові. Дякуємо Вам за хороше виховання! Та все ж ___________        не завжди охайно вдягнений, допускає неохайність у зошитах і щоденнику. Допоможіть йому в подоланні цієї проблеми.
У межах зборів цікавою формою, що сприяє підви­щенню педагогічної культури батьків, є їх залучення до розв 'язання педагогічних ситуативних завдань а питань сімейного виховання. Вони допомагають за­охочувати батьків до цікавих розмірковувань, вислов­лювати нестандартні судження. За допомогою вчителя можна визначити оптимальний шлях розв'язання проблеми. Класний керівник добирає педагогічні ситуації залежно від гостроти педагогічних проблем, які виникають у конкретних сім'ях.
Наприкінці зборів батьків запрошують оглянути виставку учнівських робіт. У ролі екскурсоводів мають виступати учні. Батьки з цікавістю сприймають творчі звіти своїх дітей (декламації, пісні, танці тощо). Своєрідним звітом можуть бути також колективні творчі справи.
Основним обов'язком класного керівника є ви­вчення учнів і координація на цій основі спільної діяльності. Процес вивчення учнів має відбуватися з дотриманням певних правил, а саме:
  вивчення потрібно спрямовувати на виявлення особливостей фізичного, психічного й соціального розвитку конкретного вихованця;
  дослідження процесів розвитку школярів має тривати впродовж усіх років навчання;
  виявляти потрібно не лише наявний рівень роз­витку конкретної особистості, але й прогнозувати його з урахуванням «зони найближчого розвитку»;
вивчення особистостей школярів і класних колективів потрібно спрямовувати на розв'язання конкретних педагогічних завдань;
  вихователь у процесі вивчення учнів має бути сповнений педагогічного оптимізму щодо їхнього розвитку та соціально-психологічного зростання;
  вивчення учнів має охоплювати всі аспекти їхнього фізичного, психічного й соціального розвит­ку;
  застосування методів та методик вивчення учнів і шкільних колективів має відповідати віковим можливостям дітей;
  дослідження соціально-психічного розвитку варто здійснювати в природних умовах навчально-виховного процесу;
  дослідженням мають бути охоплені всі учні, таке вивчення повинно стати систематичним;
  вивчення учнів має поєднуватися з виховним впливом на них;
  вивчаючи учнів, слід акцентувати увагу на по­зитивних, а не негативних рисах характеру та пове­дінки.
Методи вивчення учнів та учнівських колек­тивів поділяють залежно від:
    характеру участі школярів у них:
  пасивні (спостереження, кількісний і якісний аналіз результатів діяльності);
  активні (анкетування, тестування, соціометричні вимірювання, проективні);
    часу проведення:
  одномоментні (анкетування, тестування тощо);
  тривалі (цілеспрямоване спостереження, біо­графічний метод тощо);
   місця проведення:
       шкільні (класні та позакласні);
       лабораторні;
   їх сутності:
  неекспериментальні (спостереження, анкету­вання, бесіди, аналіз продуктів діяльності);
       діагностичні (тести, ранжування);
  експериментальні (природні та лабораторні експерименти);
       формувальні.
Систематизація результатів вивчення особистості учня
Процес вивчення особистості учня є складним і відповідальним. Його результати мають бути осно­вою при плануванні та проведенні виховної роботи з дитиною, а також її координації з учителями, батька­ми та іншими вихователями. Із цією метою класний керівник мусить ретельно й систематично фіксувати результати вивчення особистості учня та класних колективів. Це — своєрідний банк відомостей про рівень і особливості фізичного, психічного та соці­ального розвитку кожної дитини. До нього повинні мати доступ усі, хто займається навчально-виховною роботою з конкретними учнями. Фіксування результатів вивчення учнів можна здійснювати двома способами:
  у загальному зошиті на кожного учня відводить­ся кілька сторінок і періодично фіксуються дані про його психічний і соціальний розвиток;
  використовуючи картку потенційного розвитку учня, яка дає змогу дотримуватися вимог програми, спостерігати за динамікою розвитку особистості.
У практичній діяльності вивчення учнів здійсню­ється за орієнтовними програмами.
Програма вивчення й структура характеристики учня
1.      Демографічні відомості:
    прізвище, ім'я та по батькові;
    день, місяць, рік народження;
  прізвище, ім'я, по батькові матері та батька, їхні професії, місце роботи, займана посада;
    домашня адреса, телефон.
      Умови розвитку та виховання в сім'ї:
    склад сім'ї;
    матеріально-побутові умови;
    вплив батьків на виховання дитини;
  їхня психолого-педагогічна культура, ставлення до школи.
     Рівень фізичного розвитку:
    стан здоров'я;
  володіння санітарно-гігієнічними навичками;
    спортивні інтереси, потреби.
     Моральні якості:
    загальний рівень морального розвитку;
    знання морально-етичних норм і правил;
  рівень сформованості вмінь і навичок мо­ральної поведінки, співвідношення їх із загально­людськими й національними морально-духовними цінностями;
    соціально-моральний статус у колективі;
  рівень та особливості спілкування з молодшими дітьми, ровесниками й старшими;
  рівень сформованості почуттів патріотизму та національної гідності;
    рівень правової й екологічної культури;
    здатність до самооцінки;
  особливості вияву дисциплінованості, відпові­дальності, совісті, соціальної зрілості й активності, милосердя, гуманізму.
     Розумовий розвиток:
    загальний розумовий розвиток;
    рівень інтелекту;
    потенціальні розумові можливості;
    інтереси, схильності;
    ставлення до навчальної діяльності;
    сформованість мотивів навчання;
  рівень володіння методами й прийомами само­стійної пізнавальної діяльності;
  успішність, відповідність її розумовим можли­востям.
      Трудове виховання:
  ставлення до праці, її різних видів, мотиви трудової діяльності;
  наявність умінь і навичок у різних видах праці;
     соціальні інтереси щодо праці;
  загальна культура різних видів праці (фізичної, розумової");
  інтереси та схильності до певних видів про­фесійної діяльності;
    рівень і стійкість професійної орієнтації.
     Естетична вихованість:
    сформованість естетичних почуттів і вмінь;
  інтереси та схильності в різних видах мистецтва;
  здатність творити прекрасне в повсякденній діяльності.
      Психічний розвиток:
  потреби й рівень сформованості уваги, культури мовлення, відчуттів, сприймання, пам'яті, мислення, уваги, почуттів, волі;
     особливості характеру;
    здібності;
    темперамент.
     Біологічні та соціальні чинники:
  особливості впливу на розвиток особистості учня;
  особливі випадки впливу на вихованця, наслідки.
         Загальні психолого-педагогічні висновки:
  позитивні риси особистості з погляду на всебіч­ний гармонійний її розвиток;
  недоліки й складнощі в соціально-психологіч­ному становленні вихованця, їх причини та засоби подолання;
  рекомендації щодо індивідуального підходу й виховних заходів впливу.
І на останок підсумуємо почуте за допомогою схеми.


Немає коментарів:

Дописати коментар